Studiecirklar

Studiecirklar våren 2017

Fåglar för nyfikna

Cirkeln passar både nybörjare och er som sett på fåglar ett tag. Vi ses under fyra träffar och följer hur fågellivet utvecklas allteftersom dagarna ljusnar och våren kommer. Nu planerade datum är 19 februari, 19 mars, 2 april, 14 maj. Avgift 350 kr. Anmälan och vidare information Cecilia Wide, tfn 0706 377341.

Lär känna våra vilda växter

Tillsammans beger vi oss ut i naturen kring Lund och bekantar oss med floran. Vi lär oss att känna igen några viktiga växtfamiljer och typiska arter, samt prövar på att artbestämma växter med en bestämningsnyckel. Du behöver inga förkunskaper. Cirkeln består av tre kvällsträffar (9 maj inne, 16 och 23 maj utomhus) samt en heldagsutflykt (lördag 20 maj). Vi planerar att besöka Höje å-området i södra Lund, Rökepipan utanför Dalby och Sularpskärret öster om Lund. Utrustning: ta med lupp och om du så vill en flora. ”Den nya nordiska floran” av Bo Mossberg och Lennart Stenberg rekommenderas som referenslitteratur. Några luppar av varierande kvalitet finns vid behov till utlåning.

Kostnad 350 kr. Anmälan görs via http://www.studieframjandet.se/Kurs/lund/studiecirkel-Lär-känna-våra-vilda-växter/573791/ helst före 2 maj. Om du har frågor kan du höra av dig till cirkelledaren Staffan Nilsson, staffan.u.nilsson@gmail.com, tfn 0738 433494.

Cirkeln ordnas som ett samarbete mellan Lunds Botaniska Förening, Lunds Naturskyddsförening och Studiefrämjandet.