Hållbar stadsutveckling 5 mars

Nu drar vårens föreläsningsserie om hållbarhet igång. I fem föreläsningar får vi lära oss mer om hållbarhet och vad som väntar oss i framtiden. Först ut är Lena Smidfelt-Rosqvist, forskningschef på trafikkonsultföretaget Trivector i Lund, som kommer att tala om vad som händer med staden när bilåkandet i Sverige minskar snarare än ökar. Klockan 19.00 i Stadshallen börjar det.

Läs mer om alla föreläsningarna på länken nedan och notera att det nu också finns en föreläsare och ett ämne för den 19 mars:

One thought on “Hållbar stadsutveckling 5 mars

1. Lena Smidfelt Rosqvist hade en bra föreläsning. Kul att ni ordnar dessa träffar! Lena kom rätt snabbt fram till att det faktamässigt lönar sig samhällsekonomiskt med kollektivtrafik. Det lönar sig för att vi på så sätt minskar utsläppen av växthusgaser, dvs minskad uppvärmning och förändra klimat i framtiden. Den stora vinsten, som kanske ofta glöms bort enligt Lena Smidfelt Rosqvist, är dock att vi redan idag får bättre hälsa och trivsel.

Lena Smidfelt Rosqvist talade därefter utförligt om att det inte räcker med ”ingenjörsmässig” fakta om vi vill nå ett mer hållbart samhälle med smartare (mer kollektiva) transporter. Vi måste då även tala om normer (vad som är normalt) och värderingar (vad som är viktigt). Många människor gör som alla andra, vad som är socialt accepterat och brukligt.