Bussutflykt: Landskapet och makten över mark

I vågor har vi människor ökat vår makt över naturen. Hos oss bröts en månghundraårig relativ balans under 1800-talet. Friare än tidigare gavs ägare makt över landskapet oavsett om det ägdes av gods eller bönder, stat eller kyrka. Sedan dess har rader av begränsningar tillkommit genom beslut och åtgärder av stat och kommun, men även via andra aktörer, som till exempel fabriker och järnvägar. Tekniken, liksom efterfrågan på produkter från jord, skog, berg etc., har förstärkt förändringens vind. Till det måste nu läggas nya krafter, som EU och klimatförändring.

Hur detta återspeglas i landskapet norr och öster om Lund är temat för en exkursion i buss och till fots tillsammans med landskapshistorikern Nils Lewan. Promenader på någon kilometer beror på vädret. Matsäck, och kläder efter dagens väder. Busskostnad 50 kr.

Söndag 12 oktober går abonnerad buss från Västra Stationstorget i Lund kl. 10 med beräknad hemkomst senast kl. 15. Föranmälan är inte nödvändig, men om du vill vara säker på att få plats ringer du till Margit Anderberg, tfn 046 184140.