Naturnatten – försommarkväll vid Krankesjön

Sedan flera år arrangerar Naturskyddsföreningen på många platser i landet Naturnatten på kvällen 5 juni, Världsmiljödagen. I Lund ordnas Naturnatten vid Skåneledens rastplats vid Krankesjön, intill Silvåkratornet. Guider visar runt och hjälper oss lyssna på kvällens ljud från fåglar och fladdermöss. Vi får håva efter småkryp i bäcken, det är kul för både stora och små. Det bjuds på blockflöjtsmusik med tema från fåglarnas värld. Vi tänder en brasa, bakar pinnbröd och grillar, medan skymningen sänker sig och övergår i sommarnatt.

Programmet inleds omkring kl 19.30 och fortsätter även sedan mörkret fallit. Hela tiden finns tillfälle att gå tipspromenad, stå vid elden, baka pinnbröd, prata med folk från Naturskyddsföreningen om natur och miljö, eller ströva på egen hand i omgivningarna. Ungefärliga hålltider för aktiviteterna är:

19.30 håvning efter småkryp

20.00 första turen med fågelguidning

21.00 blockflöjtskonsert

22.00 andra turen med fågelguidning

22.15 (eller när det blivit tillräckligt mörkt) fladdermusguidning.

Lunds Naturskyddsförening erbjuder gratis buss två vändor, kl 18.30 och 19.45 från Västra Stationstorget med stopp vid Jupitergatan, Gastelyckan Östra, Dalby busstation, Torna Hällestad torget. Färden tar ca 40 minuter. Hemfärd från Krankesjön samma väg kl 23.00 och 00.15.

Praktisk information: det blir kallt på kvällen, ta på varma kläder! Vi bjuder på pinnbröd men ta gärna med egen fika och något att grilla. Ficklampa är bra att ha när det blir mörkt.

Naturnatten ordnas av Lunds Naturskyddsförening i samarbete med Naturum Skrylle, Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred och Staffanstorps Naturskyddsförening.