I april händer det mycket i LNF!

Det är mycket på gång i LNF den här månaden. Föreläsningarna i Stadsbiblioteket fortsätter, först onsdag 5 april med Andreas Jakobsson som berättar om sin bok ”Svinnlandet”. Den handlar om det gigantiska matsvinnet, hur mängder av fullt användbar mat kastas bort och vad vi kan göra åt det. Måndag 10 april kommer den internationellt välkände klimatexperten professor Kevin Anderson att tala om hur snabbt utsläppen av växthusgaser måste minska, globalt sett (på engelska). Från det stora perspektivet till det lilla: om hur man odlar sin egen köksträdgård på hemmaplan talar Sara Bäckmo onsdag 19 april. Alla föreläsningarna äger rum i Lunds Stadsbiblioteks atriumgård och börjar klockan 18:00.

Vårvärmen lockar till utevistelse. Söndag 9 april vandrar vi längs Råån med Widar Narvelo som guide. Vandringen börjar vid Gantofta station kl 9:20 (tåg avgår från Lund C kl 8:37), passerar Raus kyrka och naturreservatet Ättekulla innan vi kommer till Ramlösa station vid 13-tiden. Onsdag 12 april kan påsklovslediga barn och medföljande vuxna utforska naturen längs Ulastigen i Skrylle. Efter promenaden (3 km terräng) gör vi upp eld och grillar, ta med något att äta. Samling vid Naturum Skrylle kl 10, buss 159 går från Lund C kl 9:00. Och den som vill lära sig något om mossor kan komma till Sularpskärret söndag 23 april kl 10:30.

Närmare information om allt detta finns i LNFs programblad. Du hittar en länk under fliken ”Program”. Arrangemangen är öppna för alla, du behöver inte ens vara medlem och det behövs ingen förhandsanmälan. Välkommen!