Naturnatten 5 juni på Nöbbelövs mosse

Världsmiljödagen infaller 5 juni, och då firar Naturskyddsföreningen Naturnatten på många platser i landet. I Lund ses vi på Nöbbelövs mosse, naturreservat i Lunds nordvästra utkant. Klockan 19 blir det guidad botanisk vandring och fågelvandring, och fågelvandringen upprepas vid niotiden. En erfaren naturfotograf ger tips om hur man tar bra naturbilder. Stora och små kan håva efter småkryp i dammen under ledning av guide från Naturum Skrylle. Man kan gå tipspromenad med kluriga miljöfrågor, och träffa representant för kommunens naturförvaltning. Om det blir klart väder kommer Astronomiska sällskapet att sätta upp en stjärnkikare så att vi kan se stjärnorna tändas när det mörknar (vid halv elvatiden).

OBS! På grund av brandfaran kommer vi inte att tända eld vid grillplatsen. Ta gärna med något att äta, men vi kan inte grilla på plats.

Aktiviteterna börjar kl 19 och håller på tills det blir mörkt, men man kan komma och gå när man vill. Närmaste busshållplats är Gunnesbo gård, stadsbusslinje 4. Ingen kostnad, ingen föranmälan. Alla är välkomna!