Kaninlandet blir naturreservat, invigning och röjning på söndag 10 juni

På söndag 10 juni blir det invigning av Kaninlandet som naturreservat! Det börjar klockan 11 med tal och sång. Läs mer på https://www.lund.se/uppleva–gora/Parker-lek-natur/naturomraden-naturreservat/kaninlandet/

Kaninlandet i utkanten av Torna Hällestad är en öppen sandmark som erbjuder goda livsvillkor för fjärilar, skalbaggar, humlor och framför allt bin. Områdets öppna karaktär hotas av igenväxning, och LNF har nu på söndag vår årliga arbetsdag på fältet då vi drar upp uppstickande skott av framför allt asp och tall. Glädjande nog verkar vårt arbete ha gjort nytta, för det syns inte många trädskott i år. Men några envisa små plantor finns, och dem kan vi hjälpas åt att dra upp. Ta med arbetshandskar, grepe eller spade om du har, annars har vi redskap till utlåning. Du är förstås lika välkommen att bara gå runt och njuta av platsen. Glöm inte fikat! Buss 159 från Lund C klockan 10.00 kommer fram till Torna Hällestad Gamlegårdsvägen lagom till invigningen.