Långcykling från Lund

Att cykla långt är fantastiskt. Man upplever landskapet på ett nytt sätt och man hinner se mycket längs vägen.

Det är lätt att hitta lågtrafikerade vägar även för att cykla långt och det finns ett par skyltade regionala cykelleder som startar i Skåne.

Västkusten

Från Lund till Landskrona cyklar du antingen via Löddeköpinge eller via Kävlinge. I båda fallen måste du cykla några km på mer trafikerade vägar. Mellan Hofterup via Saxtorp till Häljarp är det en hel del trafik. Om du i stället cyklar via Kävlinge och sedan på en gammal banvall via Dösjebro till Kvärlöv, blir det en mindre sträcka på trafikerade vägar mellan Saxtorp och Häljarp. Om du är ute mitt på dagen är trafiken mindre tät.

Från Landskrona till Helsingborg finns en skyltad cykelled via Glumslöv, Rydebäck och längs stranden via Råå.

Kattegattleden går från Helsingborg till Göteborg.

Sydkusten

Sydkustleden får från Helsingborg till Simrishamn. Från Lund till Malmö finns en skyltad cykelbana. Genom Malmö kan man cykla via havet vid Ribersborg eller mot Hyllie och pendlingsvägen via Tygelsjö mot Vellinge. Från Vellinge finns cykelbana till Falsterbo. Om du cyklar söderut från Malmö längs havet via Klagshamn och Gessie kan du ta dig på små grusvägar över Eskilstorps ängar och komma fram till cykelvägen mot Falsterbo.

Från Höllviken är det bäst att cykla en bit inåt land mot Trelleborg. Vägen längs kusten har mycket trafik, särskilt sommartid.

Längs sydkusten finns en skyltad cykelled från Trelleborg till Ystad.

Från Ystad finns cykelbana nästan fram till Kåseberga, men sedan får man cykla på landsvägen som har en del trafik sommartid. Från Skillinge finns det cykelbana in till Simrishamn.

Sydostleden börjar i Simrishamn och går via Kristianstad och Blekinge till Växjö.

Lund – Stockholm

Från Lund till Helsingborg cyklar du enligt förslaget ovan. Från Helsingborg via Jönköping, Linköping och Nyköping till Stockholm har vi denna beskrivning:

Cykla från Skåne till Stockholm

Att cykla från Skåne till Stockholm bjuder på omväxlande natur och många sevärdheter längs vägen.
Hela sträckan från Malmö till Stockholm är drygt 70 mil med cykel. Det klarar du lätt på två veckor i behagligt tempo eller på tio dagar om du sitter lite fler timmar på cykeln varje dag.

Cykla från Skåne till Stockholm

Cycle from Skåne to Stockholm

Riding long distances on a bicycle is a wonderful experience. The route from Skåne to Stockholm offers a broad range of landscapes and many attractions.
The entire distance from Malmö to Stockholm is a little over 700 km by bike. You can do this in two weeks at a pleasant pace or in ten days if you pedal a little longer every day.

Cycle from Skåne to Stockholm