Cykling

I en omställning till hållbara transporter är cykeln central. Då handlar det inte bara om pendling till arbete eller studier. Cykeln är också viktig för inköp, fritidsaktiviteter och inte minst under semestern. Vi har därför ägnat mycket intresse åt att främja cykling, både i vardagen och på semestern. Läs mer om vår cykelgrupp.

Dessa sidor handlar om hur behagligt det är att ta cykeln för en liten utflykt eller till och med att använda den för en semesterresa med övernattning.

Skåne lämpar sig mycket bra för alla typer av cykling. Det är kort mellan tätorterna och därmed kort mellan mat- och inköpsställen. Med pågatågen går det att cykla i en riktning och ta cykeln på tåget i den andra, vilket öppnar för nya upplevelser.

Att cykla är både avkopplande, hälsosamt och miljövänligt. Att inte cykla är att gå för långt!

Cykelturer runt Lund

Runt Lund finns det gott om cykelvägar som passar alla typer av cyklister. Vi har samlat sexton cykelturer i sex olika blad. De för dig ut i det omgivande landskapet med många sevärdheter.

Cykelturer runt Lund

Långcykling från Lund

Att cykla långt är en stor upplevelse. Med Lund som startpunkt kan du cykla till Göteborg eller Växjö på mindre än en vecka och till Stockholm på mindre än två veckor med dagsetapper på 50-60 km.

Långcykling från Lund