Cykling

I en omställning till hållbara transporter är cykeln central. Då handlar det inte bara om pendling till arbete eller studier. Cykeln är också viktig för inköp, fritidsaktiviteter och inte minst under semestern. Vi har därför ägnat mycket intresse åt att främja cykling, både i vardagen och på semestern. Läs mer om vår cykelgrupp.

Dessa sidor handlar om hur behagligt det är att ta cykeln för en liten utflykt eller till och med att använda den för en semesterresa med övernattning.

Skåne lämpar sig mycket bra för alla typer av cykling. Det är kort mellan tätorterna och därmed kort mellan mat- och inköpsställen. Med pågatågen går det att cykla i en riktning och ta cykeln på tåget i den andra, vilket öppnar för nya upplevelser.

Att cykla är hälsosamt, miljövänligt, ekonomiskt och ofta avkopplande. Att inte cykla är att gå för långt!

Cykelturer runt Lund

Runt Lund finns det gott om cykelvägar som passar alla typer av cyklister. Vi har samlat sexton cykelturer i sex olika blad. De för dig ut i det omgivande landskapet med många sevärdheter.

Cykelturer runt Lund

Fikacykling runt Lund

Det finns gott om ställen i Lundabygden där man kan stanna och fika. Vi har gjort en lista på ett antal ställen på lagom cykelavstånd från Lund och byarna. Listan kompletteras med en karta så att du kan planera turen.

Fikacykling runt Lund

Cykelkartor

Välkommen till våra cykelkartor över södra Sverige, från den skånska sydkusten upp till Falkenberg, Ljungby och Mönsterås.

Cykelkartor

Långcykling från Lund

Att cykla långt är en stor upplevelse. Med Lund som startpunkt kan du cykla till Göteborg eller Växjö på mindre än en vecka och till Stockholm på mindre än två veckor med dagsetapper på 50-60 km.

Långcykling från Lund

Cykel på tåg

Cykla långt och ta tåget hem. Eller ta cyklarna på tåget till ditt favoritmål och cykla omkring där. Det är lätt att ta sig till Skåne, Västergötland eller andra landsändar med mycket att titta på, en fantastisk natur och gott om mat- och fikaställen.

Cykel på tåg med järnvägskartor

Om våra cykelkartor

Läs mera om kartorna och vad symbolerna betyder.

Om våra cykelkartor

Tryckta kartor

Vi har tryckt flera kartor över bland annat Lunds omgivningar och Lunds tätorter. Läs mera om vilka tryckta kartor som är utgivna.

Tryckta kartor