Handla miljövänligt

Som konsumenter har vi makt – makt att välja miljövänligt och klimatsmart när vi handlar. Eller för den delen låter bli att köpa något. Varje höst, vecka 40 i månadsskiftet september-oktober uppmärksammar Naturskyddsföreningen detta med Miljövänliga veckan. ”Ta vara på det du har” är Naturskyddsföreningens tema för året.

Om du vill engagera dig i aktiviteter som rör hållbarhet och konsumtion, mejla margit.anderberg123@gmail.com.

Laga saker

Byt, laga, fixa

Vi har tagit fram några blad om hur du kan göra i Lund:

Second handaffärer i Lund

Reparera ägodelar i Lund

Klädbytardag med Naturskyddsföreningen

Klädbytardag

På våren, vanligen i april, har Naturskyddsföreningen en klädbytardag över hela landet. Under flera år har Lunds Naturskyddsförening varit med och arrangerat en lokal klädbytardag.

Morotsprovning på torget

Morotsprovning

Några år har vi arrangerat morotsprovning på Mårtenstorget i Lund i slutet av september. Då köper vi in morötter från några olika torghandlare. Några morötter är ekologiska och några är konventionella. Sedan skalar och skivar vi och lägger i skålar med ett nummer vid skålen. När man har provat skriver man numret på den morot man tyckte var godast och lägger en lapp i en röstlåda. Varje gång vi har arrangerat har ”rätt” morot vunnit, en morot som är ekologisk och där odlaren vet precis vilken sort han har satt.

Receptsamling från Thomas Drejings välbesökta föreläsning ”Mera rotfrukter” på Stadsbiblioteket 2016:
Mera rotfrukter, receptsamling