Tryckta cykelkartor

Lunds Naturskyddsförening har tagit fram tryckta kartor för cyklister. De visar alla vägar som är cykelvänliga och som bildar ett sammanhängande nät.

• Cykelkarta över Lunds omgivningar är i översiktlig skala 1:50 000 och täcker ett område från Öresund i väster till Vombsjön i öster och från Malmö i söder till Kävlinge och Eslöv i norr.
  • Cykelkarta över Lunds tätorter är i skala 1:12 500. En sida visar Lunds stad inklusive en detaljkarta över innerstaden. Den andra sidan visar övriga tätorter i kommunen samt en översiktskarta som är en del av kartan ovan.
  • De båda lundakartorna kompletterar varandra. De finns att hämta kommunhuset Kristallen samt på stadsbiblioteket och på biblioteken i S Sandby, Dalby, Veberöd och Genarp.

Det finns också tryckta cykelkartor i skala 1:50 000 över flera andra delar av Skåne:

• Helsingborg, en nordlig del och en sydlig med översiktskarta och tätortskarta
  • Kristianstad en nordlig del och en sydlig med översiktskarta och tätortskarta
  • Lomma, tätort och översikt
  • Sjöbo/Tomelilla
  • Ängelholm, tätort och översikt

I Blekinge finns cykelkartor över

• Karlskrona
  • Olofström/Karlshamn.

Alla kartor brukar finnas att hämta på biblioteken eller på den lokala turistbyrån.

Cykelkarta norr om Stångby

Ett exempel från en översiktskarta. Den visar ett sammanhängande nät av vägar som det går bra att cykla på. Vägarna markeras så att man ser hur trafikerade de är och om det är grusvägar (punkter). En mer trafikerad väg har kortare gröna streck och vissa fall en varningstriangel. En sådan väg kan gå bra att cykla på en helg. men är troligen olämplig för pendling

Läs en utförligare förklaring: Om cykelkartan.

Tätortskarta över Nöbbelöv

Exempel på en del av tätortskartan över Lunds stad. Det finns många bra cykelförbindelser och de går nästan alltid på cykelbanor.