Klimatgruppen

Det hjälper inte med att politiker och andra människor säger sig inse allvaret med den globala uppvärmningen. Det krävs handling och det krävs stora omställningar för att det ska hända något. I klimatgruppen diskuterar vi hur vi kan påverka vår omvärld att gå i rätt riktning.

Kontaktperson är Tomas Björnsson, tfn 046 138158, e-post cicero(at)rtb.se

Det finns ett nationellt klimatnätverk inom Naturskyddsföreningen, se http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/som-medlem/klimatnatverket

Framtidens transportmedel.

Filmtävling hösten 2021

Massmedias nyheter om klimat och miljö är ofta skrämmande, inte minst denna sommar som präglats av extrema väderhändelser. Andra nyheter handlar om hur djurarter försvinner, hur de pollinerande insekterna blir allt färre, hur korallreven bleks och så vidare.

Att stoppa denna miljö- och klimatförstöring är ett skäl till att vilja uppnå ett hållbart samhälle. Men ett sådant kunde också vara mer positivt i sig, om det präglas mer av samarbete och mindre av statusjakt och prylgalenskap än dagens samhälle.

Med sin filmtävling vill Lunds Naturskyddsförening uppmana skolungdomar att fundera på dessa frågor. Filmerna skulle kunna berätta om en tänkt, mer hållbar framtid, presentera någon vardagshjälte som lever hållbart, berätta om någon del av lundanaturen som ungdomarna känner särskilt för, eller spegla hur man känner sig inför de stora utmaningar vi står inför.

Filmerna, som får vara max 10 minuter långa, har bedömts av en jury som representerar bl.a. Lunds Naturskyddsförening och Naturskolan. Läs mer: Lunds Naturskyddsförenings filmtävling – info till lärare och Lunds Naturskyddsförenings filmtävling – info till elever.

Se de filmer som vann pris.

Peoples Climate March i Lund, september 2018

Aktiviteter

Klimatgruppen har arrangerat egna aktiviteter eller som på bilden hjälpt till att samla ihop folk till andra klimatmanifestationer.

Vi har arrangerat ”morgonsång vid stationen” för att uppmuntra människor som reser med kollektivtrafiken.

Vi har delat ut flygblad i Lunds centrum om ”grön jul och grönt nytt år” under julruschen.

Kullaberg och Hallandsåsen från norr

Koldioxidbudget

Det är den samlade mängden växthusgaser som släpps ut i världen som avgör hur stor uppvärmningen blir. Om världen ska undvika 1,5 graders uppvärmning med rimlig säkerhet så når vi denna mängd 2030 om utsläppen fortsätter på nuvarande nivåer. Utsläppen måste börja minska direkt och vi anser att Lunds kommun snarast bör göra upp en koldioxidbudget. Den ska föreslå åtgärder som åstadkommer de nödvändiga årliga minskningarna.

När FNs klimatpanel, IPCC, kom med sin 1,5-gradersrapport i oktober 2018, skrev Tomas Björnsson en artikel om hur man ska resonera om en utsläppsbudget: TB – En koldioxidbudget för 1,5 grader_2018-10-11.

Med ytterligare två års data för temperatur och utsläpp (2018-19), har Tomas skrivit om de nya förutsättningarna. Vi vill utgå från försiktighetsprincipen och då är det mycket bråttom att börja minska utsläppen. Det behövs en halvering till 2025 av de globala utsläppen för att klara 1,5 grader: Vad säger IPCC om utsläppen?

Klimatböcker

Den som vill sätta sig in i klimatfrågan har idag en uppsjö av böcker att välja på. I den här listan finns förslag på läsvärda, klimatrelaterade böcker inom olika områden, från forskning, ekonomi och samhälle till skönlitteratur och böcker som försöker visa på en väg framåt.

Utfrågning av Lunds politiker i juni 2018

Kontakter med politiker

Klimatgruppen satte före valet 2018 ihop en enkät som gick ut till de politiska partierna. Läs om Lundapartiernas syn på miljöfrågorna.

Vi kommer att påminna Lunds politiker om hur de svarade och se till att de genomför det som de har lovat.

Vår riksförening har en vägledning till hur du skriver till dina riksdagspolitiker. Där finns en mall med argument som du kan använda för att skriva och där finns också epostadresser till alla.

Vill du hellre skriva till kommunens politiker, så finns epost till kommunfullmäktige.

Kevin Anderson i Lund

Föreläsningar

Lunds Naturskyddsförening driver, tillsammans med stadsbiblioteket och Lunds Universitets Hållbarhetsforum, en mycket välbesökt föreläsningsserie på biblioteket. Föreläsarna kommer både från Lunds Universitet och från andra håll och det är inte bara akademiska frågor som vi tar upp.

Läs mer: Program