Lundapartiernas syn på miljöfrågorna 2022

Vilka partier säger klart nej till att bygga på den goda åkerjorden runt Lund? Vilka är redo att satsa på fler odlingslotter och stadsodlingsområden, och vilka kan tänka sig att plantera fler träd på gatorna i Lund?

Det får man reda på i Lunds Naturskyddsförenings valenkät 2022. Enkäten har skickats till alla politiska partier i Lunds kommunfullmäktige, och alla partier utom Feministiskt initiativ och Kristdemokraterna har svarat. I enkäten har politikerna ombetts att svara på nio miljö- och klimatförslag med anknytning till föreningens framtidsvision om ett hållbart och miljövänligt Lund.

Resultatet visat bl.a. att flera förslag bemötts positivt av merparten av partierna, och bör därför ha en god chans att bli genomförda. Det gäller förbättrad infrastruktur för cykling (bara L var tveksamma), mer stöd till kommunens naturvård (bara L och M var mot förslaget) och en utsläppsbudget för koldioxid (bara M och SD var emot).

Förslagen om ett lokalt klimatomställningsråd där alla delar av samhället deltar samt en stärkt kommunal klimatorganisation kan också ha chans att bli genomförda. Dessa förslag kommer från Lunds klimatpolitiska råd och får stöd av både C, FNL, Mp, S och V.

Noteras kan också att både S och C är emot breddning av E22-an, vilket kan öppna för ett stopp för denna del av projektet. (Själva avfarten vid Ideon har fortfarande stöd av majoriteten.)

Mer om resultatet av Lunds Naturskyddsförenings valenkät 2022