Material

Lunds Naturskyddsförening har en hel del material med allt från tips om tågresor i Europa till goda recept på rotfrukter.

Tågresor i Europa

Ett infoblad om tågresor som är till nytta för alla som planerar en tågsemester under sommaren. Infobladet ger användbara webblänkar till resebyråer, Interrailinformation och mycket annat.

Infoblad om tågresor i Europa

Handla second hand

Att konsumtionen tär på miljön är väl känt, men ett sätt att minska effekten på klimat och miljö är att köpa second hand. I Lund finns många ideella organisationer som driver second handaffärer där man kan hitta allt från prydnadssaker till böcker, kläder, skor, möbler, leksaker m m. Vi har gjort en lista över dessa affärer och deras öppettider.

Handla second hand i Lund

Reparera dina ägodelar

Att ta hand om och låta laga sina saker är nästan alltid mer miljövänligt än att köpa nytt. Här är några ställen inom Lunds kommun där man kan få skor, kläder, möbler och elektronikgrejor reparerade.

Reparera ägodelar i Lund

Mera rotfrukter

Receptsamling från Thomas Drejings välbesökta föreläsning ”Mera rotfrukter” på Stadsbiblioteket 2016.

Recept på rotfrukter

Cykelsidor

Välkommen till våra cykelsidor. Lundabygden är perfekt för cykelutflykter. Landskapet är platt, har ett väl utbyggt cykel­vägnät, och även gott om ställen där man kan stanna och fika. Här hittar du "fikacykling runt Lund" samt våra cykelkartor över södra Sverige, tips på cykelturer runt Lund samt om var man kan ta med cyklar på tåg i Sverige och tips på långcykling till fjärran mål.

Cykelsidor

Att nå ut

En ideell förening som vår har stora möjligheter att påverka. Lunds Naturskyddsförening (LNF) har funnits sen 70-talet och har över 4000 medlemmar. Vi har lång erfarenhet av olika vägar att påverka och hur vi tycker att de fungerar.
Här vill vi beskriva vad vi har gjort och hur vi tycker att olika aktiviteter och åtgärder har fungerat för oss.

Att nå ut - tips om påverkan

Bryt bilberoendet

Under hösten 2023 börjar Naturskyddsförenings kampanj "bryt bilberoendet". Vad är den viktigaste bakgrunden, vilka ska vi påverka, vilka är våra budskap och vad kan vi göra. Vår förening har lång erfarenhet av allt från att skriva svar på remisser till att arrangera en cykeldag och med denna skrift hoppas vi kunna inspirera både oss själva och andra.

Bryt bilberoendet

Klimatböcker

Den som vill sätta sig in i klimatfrågan har idag en uppsjö av böcker att välja på. I den här listan finns förslag på läsvärda, klimatrelaterade böcker inom olika områden, från forskning, ekonomi och samhälle till skönlitteratur och böcker som försöker visa på en väg framåt.

Klimatböcker

Här finns länkar till fina naturområden och andra bra tips

Framtidsfrågor

Vilka är de viktiga framtidsfrågorna? Vilka är utmaningarna i Lunds kommun när det gäller transporter, naturresurser, biologisk mångfald etc? Vad vill vi att politikerna ska göra och inte göra under nästa mandatperiod? Inför valet 2022 samlade vi några texter om framtidsfrågor som är tänkta att hjälpa våra medlemmar att ställa frågor till våra politiker. De är alltid aktuella.

Framtidsfrågor

Arrangera en cykeldag

Funderar du på att arrangera en cykeldag, att stå på en skördefest eller att medverka på andra publika evenemang. Vi har tagit fram denna skrift för att underlätta planeringen av sådana dagar.

Att arrangera en cykeldag