LNFs historia

LNF grundades som Lundabygdens Naturvårdsförening år 1974 och 50-årsjubilerar alltså 2024. Föreningens ordförande har av det skälet skrivit en utförlig historik över föreningen från dess tillkomst 1974, och även om den fristående ungdomsföreningen Lunds Fältbiologer. Två ytterligare texter behandlar Lunds Fältbiologiska Studentförening LuFS och Lunds fot- och cykelfolk, två idag nedlagda föreningar som haft nära band till LNF.

LNFs historia

När Lundabygdens Naturvårdsförening bildades fanns det flera andra naturföreningar i Lund. Arbetet koncentrerades därför i början på att följa kommunens planering och peka ut skyddsvärda naturområden. Senare tillkom miljöfrågorna, och föreningen började också med exkursioner och praktiskt arbete som slåtter. LNF har också haft många arbetsgrupper, exempelvis plangrupp, slåttergrupp, programgrupp, tredjevärldengrupp, närnaturgrupp och smådjursgrupp. Föreningen har genom åren spelat en viktig roll som opinionsbildare och folkrörelse i kommunen.

LuFS historia

Lunds Fältbiologiska Studentförening LuFS var verksam mellan åren 1965 och 2007. Föreningen var mest aktiv under 60-och 70-talen, då man ordnade en mängd möten, exkursioner, läger och resor, och var drivande i miljödebatten i Lund. Som mest hade LuFS runt 800 medlemmar, men av olika skäl mattades verksamheten av så att föreningen las ner och dess tillgångar överfördes till LNF.

LuFS historia

Lunds Fot- och Cykelfolk

Föreningen Lunds fot- och cykelfolk bildades troligen år 1971, då bilismen och bilens miljöpåverkan börjat kritiseras. Föreningen var med i Trafiksäkerhetsrådet, skrev remisser, ordnade utflykter och drev olika kampanjer. När antalet medlemmar så småningom minskade beslöt styrelsen dock att lägga ner föreningen och överföra dess tillgångar till LNF, vilket skedde år 2012.

Lunds Fot- och Cykelfolk

Lunds Fältbiologer

Lunds lokalavdelning av fältbiologerna startade 1955. Kännetecknande för föreningen var redan från början att den inte hade några vuxna ledare: det var de äldre ungdomarna som tog ansvar för de yngre. Föreningen har ordnat exkursioner, lägerresor, föredrag och miljöaktioner och gett deltagarna värdefulla erfarenheter både på naturområdet och i att organisera och genomföra en mångsidig verksamhet. Denna är idag mindre än under föreningens mest intensiva tid på 1970-talet, men fältbiologerna finns fortfarande i Lund och har en egen lokal.

Lunds Fältbiologer