Samhällets anpassning

Det är dags att sluta stoppa huvudet i busken. Alla medborgare, och framför allt våra politiker, måste fundera över hur vi ska anpassa oss i en varmare värld.

Både forskning och politiska realiteter tyder tyvärr på att den globala uppvärmningen knappast kommer att kunna hållas under 1,5 grader. I en så mycket varmare värld kommer Lund före 2050 att ha ett klimat som liknar det Paris har i dag. Vi får bereda oss på någon sommarvecka med 40 graders hetta och flera veckor med över 30 grader.

Många delar av världen kommer att drabbas av torka eller översvämningar. FN:s jordbruksorgan FAO varnar för livsmedelskriser både på grund av detta och för att världens jordbruksmarker utarmas med nuvarande brukningsmetoder.

Anpassningen till en framtida varmare värld handlar också om att ha beredskap för störningar i världshandeln på grund av klimatkatastrofer utomlands. Vi har just sett en liknande situation under pandemin, då det plötsligt inte funnits reservdelar eller insatsvaror för produktionen i vår del av världen.

Slutsatsen är att även Lunds kommun måste vara beredd på en omställning som handlar om långt mer än torka och översvämningar. Det behövs en mycket större insikt om hur vi kan få samhället att fungera under kriser.

Samtidigt som vi anpassar oss på det samhälleliga och individuella planet (för det senare, se nästa artikel) måste vi också sträva efter att begränsa uppvärmningen så mycket som möjligt. Varje tiondels grad har stor betydelse!

Läs mer om IPCCs rapport från augusti 2021 om den globala uppvärmningen.