Förbjud fortsatt täkt i Skrylle!

Företaget NCCs tillstånd att bedriva täktverksamhet i Södra Sandby bör återkallas och fortsatt täkt förbjudas, eftersom verksamheten hotar att ge Natura 2000-området Måryd-Hällestad bestående men. Det hävdar LNF i en begäran till Länsstyrelsen, där föreningen också yrkar på att NCC ska reparera de skador som bolagets verksamhet redan gett upphov till. Att återställandet av den skadade miljön ska finansieras av skattebetalarna anser LNF oskäligt.
Det är flera motstående intressen som kolliderar i Skrylleområdet i Södra Sandby. Här finns Skrylletäkten, som innehåller brytvärt bergmaterial av riksintresse, men här finns också ett tiotal naturreservat och en nationalpark. I direkt anslutning till täkten ligger Natura 2000-området Måryd-Hällestad, där Måryds och Skrylles naturreservat ingår.
Skyddet av Natura 2000-området ska enligt Miljöbalken prioriteras, men ändå har rikkärr och annan vattenberoende vegetation skadats genom att årligen 700 000 kbm vatten dräneras från det kringliggande området in i täkten. Vattnet pumpas visserligen tillbaka, men leds till en smal bäck som inte kommer de uttorkade områdena till godo. De viktiga naturvärden som legat till grund för Natura 2000-området riskerar därför att gå till spillo om täktverksamheten fortsätter.
Läs hela skrivelsen