Regeringen ger klartecken för Trafikplats Idéon

Trafikverket vill som bekant bygga ut E22-an mellan trafikplatserna Gastelyckan och Lund Norra. Både LNF, HSB-föreningen Djingis Khan, Samfällighetsföreningen Spexaren och flera enskilda lundabor har gång på gång kritiserat utbyggnadsplanen för att den motverkar klimatmålen och ökar buller och luftföroreningar i området.

Regeringen har dock inte tagit hänsyn till kritiken, utan har nu i en skrivelse från den 30 april avslagit alla överklaganden. ”Den samlade utvecklingen inom transportsystemet ska leda till att målet för transportsektorns utsläpp nås. Det innebär dock inte att varje enskild åtgärd (…) måste bidra till att uppfylla klimatmålet”, skriver man.

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer trafiken på E22-an att öka från 38 000 till ca 65 000 fordon år 2040. Regeringens klartecken till projektet medför därför, enligt LNFs uppfattning,  att det blir ännu svårare att nå transportsektorns klimatmål. Enligt detta ska sektorns utsläpp minskas med minst 70 % till 2030, vilket går stick i stäv med denna och alla andra utbyggnadsplaner.