Cykelturer och cykelkartor

Nu på sommaren, och särskilt i dessa coronatider, vill många vara ute i naturen. Cykel är ett perfekt transportmedel för den som vill ge sig ut på en utflykt utanför Lund. Lunds Naturskyddsförening har sexton förslag till cykelturer runt Lund, samlade i sex blad som nyligen uppdaterats. Vår kortaste tur (19 km) går till Uppåkra och Tirup, den längsta (36 km) följer i spåren av slaget vid Lund 1676. De flesta av turerna är barnvänliga, vilket betyder att de går på cykelbanor eller vägar med låg trafik.

Våra cykelkartor för tätorterna och omgivningarna, som visar vägar med liten eller måttlig trafik lämpliga för cyklister, finns nu också i ny upplaga. De finns att hämta gratis på turistbyrån, stadsbiblioteket samt på kommunhuset Kristallen.

Läs mer på våra sidor om cykling.