LundaEkot borde höras mer

För vagt och för svagt. Så kan man sammanfatta Lunds Naturskyddsförenings syn på remissversionen av LundaEko III, kommunens program för ekologiskt hållbar utveckling under åren 2021-2030.

Naturskyddsföreningen är förstås positiv till idén med LundaEko – ett sådant program är både välkommet och nödvändigt. Men texten förlorar sig i detaljer och mätningar och lyckas inte koppla ett grepp på de stora frågorna. Till dessa hör hur nämnder och styrelser ska kunna uppnå de mål och delmål de blir ansvariga för (kommer det att finnas tillräckliga resurser?), och hur man ska kunna påverka invånarna i kommunen (hur ska dessa fås att vilja leva mer hållbart?)

Klimatmålet i LundaEko är också alltför lågt satt, menar Lunds Naturskyddsförening. Programmet talar om ”nära nollutsläpp 2050”, men det målet är sämre än både Sveriges nationella mål och EUs mål. Om kommunen menar allvar med att vilja vara ledande inom hållbar utveckling, så borde Lunds klimatmål vara betydligt mer ambitiöst.

Läs hela texten i Lunds Naturskyddsförenings synpunkter på LundaEko III.