Stenbrottet i Skrylle

NCCs omstridda stenbrott i Skrylle fortsätter med nya varv av undersökningar och yttranden. Bolagets senaste inlagor har nu kommenterats av LNF i ett yttrande till Mark- och miljödomstolen i Växjö.

Ansökan gäller tillstånd till fortsatt stentäkt på tomten Hardeberga 2:32 m.fl., dvs. stenbrottet intill Skrylle. LNF har motsatt sig fortsatt tillstånd eftersom dräneringen av vatten från Natura 2000-området Måryd-Hällestad ner till stenbrottet har medfört att de vattenberoende naturvärdena i stort sett förstörts.

Bolagets nya inlagor ger i huvudsak inga kommentarer till de synpunkter som framförts av bl.a. LNF, och de förändringar av verksamheten som föreslås kan enligt LNFs experter inte bevara eller återställa några rikkärr eller andra skyddsvärda våta miljöer. Företaget och dess konsulter hänvisar mest till teoretiska beräkningar och punktvisa undersökningar som inte är giltiga över större arealer, i stället för att redovisa hur de hotade våta biotoperna numera ser ut i verkligheten.

Nästa steg i processen är en muntlig förhandling vid Mark- och miljödomstolen med start den 18 oktober.