Bättre framkomlighet för fotgängare och cyklister

Stäng inte ute gång- och cykeltrafikanter!” Det var rubriken på en skrivelse som LNF i våras skickade till kommunens tekniska förvaltning. Föreningen tyckte sig ha funnit att byggarbeten i stan försämrat framkomligheten allt mera för fotgängare och cyklister: gång- och cykeltrafiken släpps mer sällan fram, och avstängningarna är ofta kvar även under helger och semestrar när inget bygge sker. LNF föreslog därför olika förändringar bl.a. i de avgifter som företagen betalar för en avstängning.

Tekniska nämnden har nu behandlat ärendet, vilket lett till en framgång för LNF. Man noterar nämligen att föreningens förslag i huvudsak ligger i linje med de ändringar i grävningsbestämmelser och avgifter som tekniska förvaltningen själv föreslagit. ”Tekniska nämnden beslutar att uppmana förvaltningen att beakta Naturskyddsföreningens synpunkter i utarbetningen av tillämpningsföreskrifter för de nya grävningsbestämmelserna” heter det också i beslutet.