Kritik mot Hunnerupsplanen

Lunds Naturskyddsförening sällar nu sin röst till de miljövänner i Höje å-området som protesterar mot planförslaget om Hunnerupsområdet söder om ån. Området ska enligt förslaget bebyggas med 450 nya bostäder och andra verksamheter. LNF anser att planförslaget i sin nuvarande form inte bör genomföras, av främst tre skäl:

• planen skulle inkräkta på den goda åkerjord som bör sparas
  • planen skulle leda till kraftigt ökad trafik genom Sankt Lars gamla sjukhusområde, till skada för miljön och klimatet
  • naturvärdena i Höjeådalen skulle skadas. Detta gäller inte minst fåglar och fladdermöss, som finns i området: hela åtta fladdermusarter, varav tre rödlistade, har observerats vid en inventering.

Om det alls ska byggas i Hunnerup, så är det viktigt att exploateringen sker med stor hänsyn till naturmiljön, så att man bl.a. sparar gamla träd och ser till att belysningen blir så lite störande som möjligt för fladdermöss och fåglar.

Läs vårt yttrande över detaljplanen för Hunnerup