Det går att täta berg!

Det segslitna ärendet med NCCs stentäkt i Skrylle handlar bl.a. om att ett värdefullt Natura 2000-område nära stenbrottet dränerats på vatten som runnit bort genom sprickor i berget. NCC har hävdat att det är omöjligt att utan orimliga kostnader täta berget, vilket leder till att vattnet fortsätter rinna ner i stenbrottet.

LNF kan nu peka på att en tätning visst är möjlig. Leif Runeson, styrelsemedlem i LNF, har tagit bilder på Lovénsjön i Knivsås, ett område som precis på samma sätt förlorat vatten ner till Dalby stenbrott. Ägaren till Dalby stenbrott, Sydsten, har dock nu tätat berget i stenbrottskanten, vilket gör att vattnet i Lovénsjön återfått sin forna nivå.

Bergarterna i stenbrotten är likartade, och i båda fallen finns det skadade Natura 2000-områden nära stenbrotten. I det ena stenbrottet har tätningsåtgärder dock nu genomförts, till gagn för miljön i omgivningen. ”Den stora skillnaden är respektive företags betalningsvillighet” konstaterar LNF i en skrivelse till Mark- och miljööverdomstolen.