Rådighet

Vad du kan påverka

Det kan lätt kännas övermäktigt när man vill minska världens klimatpåverkande utsläpp och vill att det ska ske snabbt. Förändringen börjar ändå hos oss enskilda människor. Det första steget är den egna omställningen. Nästa steg är att försöka påverka vänner och bekanta, grannar och arbetskamrater. Ett tredje – eller kanske parallellt – steg är att försöka påverka sina politiker.

Den här texten handlar först om de utsläpp vi orsakar som privatpersoner, och längre fram om de utsläpp som sker på samhällsnivå.

I genomsnitt förorsakar svensken utsläpp av drygt 10 ton växthusgaser per person och år (inklusive utrikes flygresor). Av dessa kommer nära 7 ton från aktiviteter vi kan påverka själva. Det handlar om fyra områden som står för ungefär lika stora utsläpp: resandet, maten, semestern och ”övrig konsumtion”, där bostaden är den största enskilda posten.

Det är inte så svårt att minska de personliga utsläppen med en tredjedel. Det handlar framför allt om ändrade resvanor, matvanor och semestervanor. Att minska utsläppen med hälften är inte heller omöjligt. Man kan cykla både till arbete och skola och på semestern samt äta en i huvudsak vegetarisk kost.

De utsläpp som är svårare att komma åt är de som förorsakas av vår konsumtion i allmänhet. Varje tusenlapp vi spenderar leder i genomsnitt till 25 kg i utsläpp. Att minska sin allmänna konsumtion är därför ett viktigt sätt att minska de globala utsläppen. De pengar man får över genom att köpa t ex färre kläder och prylar kan sen gå till utsläppslåga aktiviteter som restaurang- och museibesök, hållbart sparande eller stöd åt klimatprojekt i tredje världen.

Vänner och bekanta, grannar och arbetskamrater påverkar du troligen bäst genom det goda exemplet. Servera god vegetarisk mat, berätta om cykel- eller tågsemestern eller nämn bara i förbigående att du hade svårt att hitta cykelställ när du skulle handla. Att anklaga människor för deras ohållbara leverne fungerar inte utan leder snarare till ett bakslag. De människor som börjar bli beredda att ställa om kommer att lyssna på dina exempel.

Som medborgare är vi också delaktiga i de utsläpp som sker via samhället. Det handlar om verksamheter som sjukvård, skola, polis och försvar men också investeringar i byggnader, vägar och järnvägar.

Dessa utsläpp kan vi försöka minska genom att påverka våra offentliga arbetsplatser och framför allt våra politiker på alla plan. Dra dig inte för att skriva ett mejl till en politiker och tala om vad du vill, gärna i specifika frågor som vägutbyggnader eller nybyggnadsplaner! Varje mandatperiod ska en ny översiktsplan tas fram i kommunen och då är det bra med synpunkter från engagerade medborgare.

Det är en myt att politiker inte har insett att vi har ett problem med uppvärmningen av jorden. De är som de flesta människor och har förstått vad som händer. Däremot tror många av dem att vad som görs i Sverige eller den egna kommunen är för obetydligt för att ha någon effekt, eller att tekniska lösningar eller biobränslen ska räcka till för att hindra ett skenande klimat.

Här har vi alla en uppgift. Vi behöver framhålla för politikerna att det är bråttom, och att Sverige har en roll att spela som föredöme i övergången till ett hållbart samhälle. Det räcker inte att hoppas på tekniska samhällslösningar – trafiken behöver minska och verksamheter med stora utsläpp begränsas tills hållbara alternativ finns på plats.

Läs mer om hur Naturskyddsföreningen arbetar i Lund.

Lunds kommuns program för ekologisk hållbar utveckling.

Klimatpolitiska rådets rapport 2021 för Lunds kommun.