Resande

Bilismen har påverkat samhället på sätt som kan te sig oåterkalleliga. Vi har fått fler och bredare vägar, bilpendling och städer som planerats efter bilen. Bilarna ger onekligen bekvämlighet och rörelsefrihet, men bilismen har också utarmat landsbygden och skapat buller- och luftproblem i staden.

Nu står vi genom klimatkrisen inför en ny era, som innebär slutet på det helt bilpräglade samhället. Sverige har som mål att trafikens utsläpp ska minskas kraftigt till år 2030. Då räcker det inte med bara elbilar, biobränsle och ny teknik, utan mängden biltrafik måste också minska.

Det måste därför bli slut på en vägplanering som utgår från prognoser om en ständigt ökande trafik. Det är inte prognoserna utan målen, klimatmålen, som ska styra! Själva bygget av en ny väg ger dessutom stora klimatutsläpp. För att nå Parisavtalets mål måste vägbyggen och andra verksamheter med stora utsläpp sättas på paus tills det finns alternativ.

LNF har ihärdigt argumenterat emot en utbyggnad av E22 genom östra Lund (läs våra yttranden). Eftersom spaden ännu inte är satt i jorden går det att stoppa detta projekt, om den politiska viljan finns. Att detaljplan och vägplan är fastställda betyder bara att det är tillåtet att göra utbyggnaden, inte att den måste göras. I dagsläget pekar Lunds kommun och Trafikverket på varandra och hävdar att den andra är den som kräver utbyggnaden, men kommunen har faktiskt möjlighet att sätta ner foten och stoppa bygget.

Här finns det lokala krav att ställa. Tala med dina politiker om detta, och säg till dem att det inte är för sent att göra rätt! Be dem tänka på hur framtiden kommer att se på lundapolitikerna, om de stödjer ett projekt som först skadar klimatet under byggtiden och sedan blir onödigt så fort det är klart, eftersom biltrafiken måste minska.

En annan lokal fråga gäller cykling. Cykelplaneringen handlar idag framför allt om att underlätta pendling till arbete och skola, men detta är bara en mindre del av alla resor som görs. Minst lika viktigt är att det ska gå att använda cykeln för att handla och att ta sig till fritidsaktiviteter.

Även under semestern kan cykeln bli en viktig komponent. Vår bok Cykelturer i Lundabygden har blivit uppskattad just för att den visar hur mycket det finns att se i vårt närområde.

Det vi ska be våra politiker om är att satsa på cyklingen på flera sätt. Även om Lund får utmärkelser för att vara en god cykelstad är cykelvägnätet på intet sätt färdigt. I många fall måste politikerna våga prioritera om gatuutrymmet så att bilarnas utrymme krymps och cyklister och gående får mer plats. Det gäller inte bara i centrala Lund utan också längs de stora pendlingsstråken.

Det måste även vara möjligt att cykla på ett säkert sätt mellan alla större tätorter. Det vi önskar under nästa mandatperiod är att det byggs säkra cykelförbindelser från Genarp till Dalby, från Stångby norrut mot Eslöv och från Södra Sandby till Flyinge. Dessa vägar kan användas för pendling, men ingår också i större regionala stråk och kan därför bli till nytta för alla som vill cykla på semestern.