Trafikverkets planer på att bygga två ytterligare järnvägsspår genom Lund har orsakat stor debatt, eftersom detta skulle gå ut över antingen Armaturfabriken väster om spåren eller bebyggelsen länge Nygatan öster om spåren.
Lunds Naturskyddsförening (LNF) framför nu en annan lösning som föreningen vill att Trafikverket ska utreda: att ha bara tre spår på sträckan från Lund C till Högevallsbadet, och först där – där det är betydligt mindre trångt – lägga till ett fjärde spår.
Två av de tre spåren söder om Lund C skulle då användas av den norrgående trafiken. Den södergående trafiken kunde klara sig med bara ett spår, eftersom alla södergående persontåg stannar vid Lund C och kan släppas iväg därifrån med täta tidsintervall. Med två och en halv minut mellan tågen kan man ha hela 24 avgångar per timme, vilket är betydligt mer än dagens trafik.
Vad gäller godstrafiken, så skulle den kunna rymmas i en trespårslösning, men utgör ändå ett onödigt riskmoment. LNF anser därför att Trafikverket bör utreda möjligheten att bygga nya spår för godstrafiken utanför staden.
Läs våra Synpunkter, samråd om järnväg genom Lund 2025-11-07.
Kommentera