Mängden mineraler, sten och metaller mm som årligen utvinns ur jorden har under efterkrigstiden fördubblats ungefär vart 25:e år. Det säger sig självt att denna förbrukning inte är hållbar. Användningen av naturresurserna vid t.ex. byggande är också ohållbar – det finns forskning som säger att utsläppen från byggen är lika stora som utsläppen från personbilar.
Därför bör vi inrikta oss på att pausa mycket byggande tills det finns lösningar utan utsläpp. Vaga löften om koldioxidfri betong i framtiden duger inte, så länge utsläppen fortsätter. De flesta stora vägbyggen och andra liknande infrastrukturprojekt tar dessutom så lång tid att de satsade pengarna blir bortkastade: när projekten är klara (och helst innan dess) måste trafiken ha minskat drastiskt.
Vi ska alltså inte bredda E22 eller E6 eller bygga nya fasta förbindelser över Öresund. Det innebär i förlängningen att det behövs betydligt mindre sten och betong. Detta är positivt för naturen, eftersom stenbrott i regel orsakar både förlust av biologisk mångfald och en stor mängd lastbilstransporter.
Det mest problematiska stenbrottet i Lunds kommun är NCCs stenbrott i Skrylle. Det ger upphov till lastbilstransporter genom Södra Sandby som är en ständig källa till frustration för de boende. Det ligger också intill både Lunds största rekreationsområde och Natura 2000-området Måryd-Hällestad som Sverige lovat EU att skydda.
Det största miljöproblemet i samband med stenbrottet är att stora mängder grundvatten rinner ner i brottet. Det handlar om så mycket som 10 badkar i minuten, som i 15 års tid runnit bort främst från Natura 2000-området öster om brottet. De våta och fuktiga naturtyper som Sverige förbundit sig att skydda i detta område har därför inte alls kvar sina tidigare naturvärden.
NCC har nu ansökt till Mark- och miljödomstolen om ett 25-årigt förlängt och utökat stenbrottstillstånd. LNF har i sitt remissvar hävdat att ansökan bör avslås. Eftersom nya vägbyggen bör läggas på is kommer inte lika mycket sten att behövas i framtiden. Samma bergkvalité som i Skrylle finns dessutom i stenbrottet i Hardeberga. NCCs stenbrottstillstånd bör därför inte förlängas, utan Skryllebrottet bör i stället stängas.
Klimatkrisen förändrar världen, och då måste också prioriteringarna när det gäller sten- och cementkrävande byggprojekt förändras. Vill du göra en insats, skriv till dina politiker och be dem bygga cykelvägar i stället för fler stora bilvägar! Bilvägar är en felsatsning i en tid då biltrafiken måste minska, medan cykelbanor oftast blir samhällsekonomiskt mycket lönsamma eftersom cykling är bevisat bra för hälsan.