Vår privata anpassning

Här är en rad saker som vi som individer kan göra för att anpassa oss till ett varmare klimat med större risk för plötsliga natur- och samhällsförändringar:

• Köp bara saker du behöver, och tänk på att det ska vara saker som håller länge och helst också går att reparera.
  • Handla ekologiskt när det gäller importerad mat, men försök också handla närodlat när det går. Att handla från lokala jordbrukare hjälper dem att fortsätta odla, så att det blir mindre risk för att jordbruksmarken bebyggs. Ett sätt att hitta lokalt odlad mat är att handla via REKO-Ring Lund.
  • Har du tillgång till mark, t ex en trädgård eller odlingslott, prova att odla egna matvaror! Samla gärna in regnvatten från stuprören att vattna odlingarna med. Genom att ta hand om regnvattnet minskar du både risken för översvämningar och risken för vattenbrist vid långvarig torka.
  • Egna eller inköpta rotfrukter, grönsaker och andra livsmedel som vill ha det svalt kan gärna förvaras i skafferi, stuka eller jordkällare som inte kräver ström. På det sättet kan man lagra större mängder, och får också större trygghet vid strömavbrott eller elbrist.
  • Blir det strömavbrott på grund av t.ex. en översvämning eller en skogsbrand, så är det viktigaste att ha vatten, mat och värme, att kunna få information från myndigheter och medier och att kunna ha kontakt med anhöriga. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har gett ut en broschyr om krisberedskap, som innehåller tips om hur man kan förbereda sig för eventuella nödlägen.