Lundapartiernas syn på miljöfrågorna

Alla partier i Lunds kommun tycker det vore bra att göra förbättringar för cykeltrafiken – sådant som en ny vägvisningsplan och nya skyltar, fler cykel- och färdriktningssymboler på cykel- och gångbanor och en översyn av cykelvägnätet. Däremot skiljer sig partierna kraftigt åt när det gäller andra idéer som skulle kunna göra staden grönare: högre p-avgifter och en ändrad parkeringsnorm, att ersätta vissa körbanor med cykelbanor och grönska, och att skapa fler odlingslotter och stadsodlingsområden.

Detta framgår av en enkät som Lunds Naturskyddsförening gjort med kommunens politiska partier. I enkäten presenteras olika förslag på områdena hållbar expansion, en grönare stad och ett stärkt klimatarbete, som partierna fått ta ställning till. Åtta partier – alla utom KD och SD – har svarat, och de många kommentarerna visar att enkäten uppfattats som engagerande och viktig.

Läs en sammanfattning av lundaenkätens resultat. Det finns även en mer detaljerad redogörelse för de olika partiernas svar.

PS Vi vill också passa på att berätta att Naturskyddsföreningen i Skåne gjort en liknande enkät riktad till regionfullmäktiges partier. Frågorna i denna enkät handlar bland annat om klimatskadliga subventioner av flygplatser, att låta Skånetrafiken erbjuda lånecyklar, och att miljöanpassa den mat som serveras i Region Skånes verksamheter. Läs resultatet av enkäten för Skåne.